Veckobrev v.19

Spela upp inlägg

Då var denna speciella vecka avklarad. Det varit tvära kast och ny information som kommit antingen här på bloggen eller via e-mail. Så fortsätt hålla koll.

För er som ännu inte hämtat mappen med arbetsschema för måndag och tisdag samt kompletterande skolmaterialet är jag på plats måndag kl. 07:30. Fritids öppnar tidigare än så och kan hämta åt er. Mappen ligger på barnets bänk i klassrummet. Onsdagens arbetsschema kommer att mailas ut.

Vill påminna om att ifall ert barn blir sjukt en dag så ska detta anmälas i Dexter. Då gör man inget skoljobb den dagen utan tar igen det en annan dag längre fram. Är barnet sjukt och det visar sig att det är Covid-19 – då kontaktar man rektor Helena. Detta för att vi ska få korrekt informations-underlag inför vecka 20. 054-540 36 87 helena.johansson6@karlstad.se

Som många av er säkert redan förstått har Pernilla varit hemma hela veckan. Klassen har dock haft turen att Thora, vår lärarstudent fortfarande är på plats och att de fick Rebecca som vikarie, en utbildad pedagog som flera elever redan träffat på fritids. Jag, Rebecka och Thora har tillsammans tagit hand om klassen och planerat för barnens undervisning.

Det har varit en mycket speciell vecka som sagt, både för barn, vårdnadshavare och oss pedagoger. Jag vill tacka er alla, barn och vårdnadshavare som visat förståelse, tålamod och vänlighet i en situation som denna. Tack! 🙂

I torsdags fick barnen med sig en Coop-påse med lite skolmaterial som de kommer behöva under denna period med skola på distans. Det är viktigt att allt kommer tillbaka till skolan när barnen är åter. De fick bl.a. med sig pennask samt pennvässare som är lätta att tappa bort.

I kassen fanns även information om fotboll i sommar samt en sponsorlapp inför Rynkebyloppet som går av stapeln 19/5 under idrottslektionen. På lappen står det, om jag inte minns fel, att man kan sponsra med x kronor /km. Barnen i åk 1 kommer dock att springa en kortare sträcka som jag tror blir runt halva fotbollsplanen (konstgräsplanen). Ni ska inte ta med sponsorlappen tillbaka till skolan.

Tiderna jag angett i arbetsschemat är bara en ram, ni gör som det passar er bäst. Vi har försökt få hemmadagarna så lik våra skoldagar som det går. Det är dock svårt att individanpassa lektionerna på samma sätt som vi kan göra när barnet fysiskt är på plats.

Är det så att ni upplever att uppgifterna är för omfattande eller svåra för ert barn är det okej att ni vuxna anpassar uppgiften som ni anser lämpligt. Det kan vara att barnet läser delar av en text och den vuxne resten, att barnet skriver lite och sen dikterar denne och vuxen skriver resten. Påvisa gärna då att du använder stor bokstav och skiljetecken (.?)

I matematiken är det bra om eleven först får chansen att själv lista ut vad som ska göras genom att läsa instruktionerna och titta på exemplet innan vuxen hjälper dem. Det är något vi tränar på i skolan. Så fråga gärna om hen läst instruktionen och tittat på exemplet först. Om de fortfarande inte förstår läser vi och tolkar instruktionen och/ eller lästalet samt exemplet tillsammans.

Vårt läsprojekt fortsätter som planerat. Om boken ni har hemma tar slut är ett tips att besöka biblioteket för att låna lämpliga böcker som passar era barn. Fråga bibliotekarien om ni är osäkra. De är verkligen proffs. Det går även bra att välja en lämplig bok i appen Polyglutt. Viktigt är då att ni tar bort uppläsningsfunktionen genom att trycka på högtalaren. Fortsätt att uppmuntra läsningen. Vi skickade med några extra bokryggar till varje barn men skulle de ta slut, skriv då ner titel och författare på en lapp och skicka med till skolan när vi börjar med närundervisning igen. Barnen kan fylla i nya bokryggar i skolan.

När de har Plyglutt som uppgift att göra när man är klar, får de välja om de vill lyssna eller läsa själva.

Jag har redan fått feedback om hur fredagens skolarbete gått av flera av er vilket är toppen. Och det verkar som ni är nöjda och att det gått bra. Jag kommer ringa hem till er på måndag för att stämma av hur det går, om det finns några frågor och funderingar och helt enkelt kolla läget. Jag använder mig av era kontaktuppgifter på Dexter.

Jag har här på bloggen tidigare idag skrivit att ni alla ska kontrollera och eventuellt uppdatera era kontaktuppgifter. Viktig inte enbart inför måndagens runt-ringning.

Vi har nu fått staketet lagat kring inhägnaden utanför Diamanten och grinden är borttagen. Efter att alla klasser kommit med förslag vad vi ska göra där, har hästhoppning och parkour fått flest röster. Arbetet med hinder o.s.v. är ett samarbete med fritids och träslöjden. Det kommer även på sikt att byggas ett uteklassrum inom området. Nu ska denna lekplats döpas och vi vill höra barnens förslag. Vad ska det stå på portalen? Fundera och om du vill kan du skriva ner ditt förslag på en lapp och ta med till skolan.

Jag kommer att arbeta som vanligt och nås mellan kl. 07:45-15:00 på telefon och mail under skol-dagarna som barnen jobbar hemma. Klasstelefon: 070-001 88 29 eller via mail theres.bern@karlstad.se

Vecka: 23
måndag 7/6 Vi kommer ställa ut kläder som vi inte hittat ägare till innan skolan börjar och någon/några timmar efter skolan slut. Om inga kläder står ute kan ni alltid fråga fritids om hjälp.
tisdag 8/6 Även denna dag kommer kläder ställas ut.
onsdag 9/6 Idrott. Även denna dag kommer kläder ställas ut.
torsdag 10/6 Lek i Tegelparken, ta gärna med hjälm och sparkcykel hemifrån om du vill åka. Idag kommer barnens kläder/skor/stövlar skickas hem.
fredag 11/6 Skolavslutning 08:00-10:00. Skolbuss avgår 10:15 Vi kommer att ha olika aktiviteter i och utanför klassrummet innan vi önskar dem ett härligt sommarlov kl. 10.00. De som är på fritids äter lunch där.